fbpx

Tesla Model S Plaid med kokande bromsar kraschar i 273 km/h och skickar YouTuber in i däckbarriär.

Denna Tesla Model S Plaid hade uppgraderade bromsar, men ägaren skyller på bromsvätskan – DOT 3

Tesla Model S Plaid är utan tvekan en av de snabbaste produktionsbilarna i världen. Trots det har det tidigare funnits vissa farhågor angående dess bromssystem. Även med en uppdaterad uppsättning bromskomponenter upptäckte en YouTuber nyligen hur det känns när de går sönder helt vid 273 km/h – även om det är självklart att han inte kraschade i den hastigheten, då bilen uppenbarligen saktade ner innan den krockade med en däckbarriär.

Cheyenne Lord är mannen bakom YouTube-kanalen Chillin with Chet där han delar med sig av en massa bilrelaterat innehåll. Tidigare har han tagit sin exakta Model S Plaid under vatten två gånger innan han försökte lösa ett antal problem med den. Nyligen installerade han också ett set med Unplugged Performance-bromsar.

I en tidigare video beskriver han bromsbytet. Fram har han installerat nya kolfiberkeramiska skivor med större ok och stålomspunna bromslinor i alla fyra hörn. Lord säger specifikt att han ville använda Plaid för bana och att han överhettat originalbromsarna tidigare. Det var därför han uppgraderade, men en sak han inte ändrade var bromsvätskan.

DOT 3 bromsvätska är standardvätskan för Tesla Model S Plaid och det är också den Lord använder för detta bygge. Det kan mycket väl vara det valet som är orsaken till själva kraschen. I den fastnålade kommentaren på videon säger han: ”Det kokar bokstavligen ner till Teslas standard DOT 3 bromsvätska. Jag kommer att förklara mer i nästa video. Tesla gillar också att säga att detta är en personbil som inte är avsedd för bana… den har och var i ”Banläge”. Om denna bil inte hör hemma på en bana och inte ska köras hårt på en bana, varför ha ett banläge då? En återkallelse måste ske nu innan fler människor skadas och så småningom dödas av detta underpresterande bromssystem och för att vara mer specifik, återkalla den undermåliga DOT 3-vätskan.”

Så vi får vänta och se vad han exakt säger i en framtida video, men här är vad vi vet för nu. Han har erfarenhet av att köra Plaid på bana och vet hur det känns när bromsarna börjar underprestera. Dessutom säger han specifikt ”bromsarna är för heta” strax innan kraschen inträffar. Lyckligtvis kom han undan med icke livshotande skador, inklusive en bruten knäskål och flera brutna revben, men det kunde ha varit mycket, mycket värre.

Se videon:

Källor:

Kontakta oss

  • Norra Sverige
  • Mellansverige
  • Södra sverige

SKANDINAVISK MOTOROPTIMERING

DanishFinnishNorwegianSwedish

© 2023 Skandinavisk Motoroptimering